Pijn in onderrug met uitstraling naar benen

Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. (Dennis)

Ik heb sinds een paar weken last van mn rus met uistraling naar meestal mn linkerbeen, maar sinds de laatste paar dagen ook regelmatig naar beide benen.
Ik heb in het verleden al wel vaker last gehad van mn rug en dit voorral met gebukt staan te werken en dan overeindkomen. Dit was echter meestal snel weer over, in het ergste geval een paar dagen.
Dit keer loop ik er al een paar weken mee en het word sinds de laatste dagen eigenlijk steeds

pijn in onderrug (Anoniem)
ik zou er niet mee doorlopen. niet normaal toch? Je hebt er al een dokter naar laten kijken dus je kunt nu verder: een goeie chiropractor helpt je er zo weer vanaf. Succes.

(Anoniem)
CT scan. Wanneer de diagnose duidelijk is en de patiënten niet te dik zijn kan dit onderzoek voldoende anatomische informatie verschaffen. Langzamerhand vindt men echter dat het niet meer aan de "eisen van de tijd" voldoet en dat een MRI noodzakelijk is.
Contrastonderzoek van het wervelkanaal (caudagrafie), eventueel aangevuld met een ct scan. Dit onderzoek is vrijwel volledig verdrongen door de MRI, maar kan in bepaalde gevallen nog wel gedaan worden. Het geeft in het bijzonder veel informatie over de botstructuren.

MRI . Dit onderzoek heeft de CT-scan en de caudagrafie vrijwel volledig verdrongen. Het is het onderzoek van eerste keus bij verdenking op een hernia. Voordeel is vooral de afbeelding in drie richtingen en het zichtbaar maken van de tussenwervelschijf zelf, op een manier die iets zegt over de slijtage daarvan. MRI is minder goed in staat om botstructuren af te beelden.

PIJN IN ME ONDERRUG MET UITSTRALINGEN NAAR ME BENEN (Pamela)
sinds mei dit jaar heb ik pijn in me rug met uitstralingen naar me benen ben al een paar keer naar de huisarts geweest die zeg dat het vast zit en dat het wel over ga met fisio
heb nu ook fisio maar het helpt niet ik heb gevraagd of er een foto kon worden gemaakt en die is gemaakt van de uit slag die is goed zij ze ik kan moeilijk lopen ik lijk wel een oud omaatje zo voel ik me ook heb ook last van kouden voeten en het lijkt of er mieren over me voeten lopen heb ook al een paar ker in de bed geplast waar ik me heel erg voor schaam en met zitten ik moet steeds kijken hoe ik kan gaan zitten en moet gaan liggen

gr pam

(Anoniem)
is er wl eens naar jullie nieren gekeken???

(Geer)
Hallo Beste! Lijkt me verstandig om maar eens een mri te laten maken ,want herken alles wat jij beschrijf een hernia dus!, op een rontgenfoto zie je die niet dus terug naar de huisarts en verwijskaart voor de neuroloog vragen!, ik ben inmiddels geopereerd en van die ellendige klachten af. succes!

rugpijn (Ina)
Hoezo kom je bij de nieren.
Ik heb altijd pijn in mijn linkerflank, 2 weken geleden heel erg, er is toen een ontsteking geconstateerd en een week later kristellen in mijn urine.
De kristallen en ontsteking zijn nu weg maar heb nog steds erge pijn in onderrug en boven benen. Zou dit idd verband kunnen hebben met de nieren???

(Viger in opleiding)
ga eens langs de huisarts en vraag eens bloed te prikken voor je nierfunctie.

pijnlijke benen in rust/pijn uitstraling benen/caffeine tegen pijn benen/Spierpijnbenen/sexy benen/kijkoperatie/lymfoedeem/zware benen/X- en O-benen/benen trainen/Nordic Walking/etalage benen/meest gevreesd/groeipijnen/restless legs/spierpijn benen/iemand met pijnbenen/pijn benen

antwoord op uw vraag (Astrid van der Wal)
Hallo,

Mijn naam is Astrid en ik liep al heel lang met dezelfde klachten als u. Ook rontgenfoto gemaakt maar daar kunnen ze niet altijd op zien of er een hernia is.

Hiervoor zult u echt onder een MRI scan moeten dan weet u het 100 % zeker.
Na jaren rondgelopen te hebben met deze rug enverkeerde therapieen, ben ik ben rugpoli Delden terecht gekomen en daar zagen ze het al na 5 min
Er zat een veel te grote hernia van 7 cm ben met spoed geopereerd via hun in Kliniek Roosendaal naar tevredenheid via zon klein buisje hebben ze het weggehaald.

alleen de ellende is omdat ze mij zolang aan het lijntje hebben gehouden omdat niemand mij onder de scan wou gooien heb ik veel te lang doorgelopen, verkeerde therapieen gehad waardoor ik nu zit met drie hele slechte tussenwervelschijven.

Ik wil dit u besparen en sta erop dat u onder de scan gaat, u kunt kliniek Delden zelf ook bellen heb ik ook uit eigen beweging gedaan als uw dokter het niet wil doen.

Mij trok het ook vooral naar linkerbeen, tinteling in tenen vooral en af en toe ook in beide benen.

Sterkte ermee en ik hoop dat er voor u snel een oplossing komt want ik weet wat u meemaakt.

vriendelijke groeten

Astrid van der Wal

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. (Han de Kruyf)
Herken de klacht voor 100%; heb een MRIscan van de nekwervels gehad (voor tinteling in handen en vingers); de wervels waren wel sterk vernauwd maar de neurochururg vond een operatie niet van toepassing, zeker niet gezien de risico's bij een dergelijke ingreep; voor wat betreft de pijnen naar onderrug en beide benen is er tevens een MRIscan gemaakt van de onderwervels, hierin bleek ook sprake van een zekere vernauwing en artrose maar gezien mijn leeftijd(64 jaar) vond de neurochirurg de klachten wel acceptabel en een operatie dan ook zeker niet van toepassing. Toch heb ik elke ochtend na het opstaan sterke pijnen naar mijn benen; na zo'n 2 uur zakt de pijn wel wat en kom ik weer een beetje "in de benen". Ook na een beetje activiteit of veel lopen komt de pijn terug; vreemd genoeg gaat fietsen me bijzonder goed af en is b.v. 50 km. geen enkel bezwaar. Tegen de pijn gebruik ik diclifenacnatrium/50 gecombineerd met pantozol/20.
Heb ook behandelingen gehad van een fisiotherapeut met methode Mensendiek maar e.e.a. heeft toch niet tot resultaat geleid.
Ik zou bijzonder gebaat zijn bij een goede raad en welke weg nu te volgen. Alvast bedankt voor Uw reacties, met groeten Han de Kruyf. (eventueel via mail hankruyf@online.nl)

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. (Carin)
Ik zelf dacht ook aan een hernia want bij mij was het ook een hernia, Dezelfde klachten. De pijn was in mijn onderrug en straalde uit naar één been door. Heb hierdoor 10 dagen plat gelegen in het ziekenhuis. Helaas was het toen nog niet helemaal over, dus kreeg ik er nog eens 10 dagen erbij en toen was alles weg. Ik zou zeggen probeer

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. (Anoniem)
TOPIC: Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. www.dokter.nl/index.php/Pijn/110793-Pijn...ling-naar-benen.html

verplaatsende pijn rechterbovenbeen/onderrug/bil www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...en/onderrug/bil.html

TOPIC: schietende pijn in me onderrug www.dokter.nl/index.php/Pijn/191409-schi...-in-me-onderrug.html

TOPIC: Pijn in onderrug na lang zitten
www.dokter.nl/index.php/Pijn/110910-Pijn...-na-lang-zitten.html

TOPIC: pijn onderrug trekt door naar buik www.dokter.nl/index.php/Overige-onderwer...-door-naar-buik.html

TOPIC: zeurende pijn in linkerzij en rug
www.dokter.nl/index.php/Maag-darmen/5943...inkerzij-en-rug.html

TOPIC: brandende diep pijn
www.dokter.nl/index.php/Pijn/110215-brandende-diep-pijn.html

TOPIC: Pijn in de onderrug en heupen.
www.dokter.nl/index.php/Pijn/110859-Pijn...errug-en-heupen.html

TOPIC: Pijn in onderrug wat uitstraalt naar bovenbeen
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...naar-bovenbeenH.html

TOPIC: Pijn in de onderrug
www.dokter.nl/index.php/Pijn/109964-Pijn-in-de-onderrug.html

TOPIC: pijn in linker been en bil
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...n-en-bil/Page-2.html

TOPIC: Pijn in onderrug
www.dokter.nl/index.php/Nieren-blaas-uri...onderrug.html#203184

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. (Cindy)
Hallo ik ben nieuw hier en mijn naam is Cindy.

Ook ik heb last van rugpijn onder in de (rechts)rug trekt door naar mijn rechterbeen. Als de pijn minder wordt dan heb ik tinteling in mijn voeten.

Dit begon bij mij 2 jaar geleden. Toen had ik niet zo heel veel pijn. Het ging over na ongeveer 3 weken.


Toen kreeg ik het weer meer dan 3 maanden last gehad. Ik ging naar de dokter hij zei dat ik stijf was en moest maar na de fysio gaan. Dat had ik toen niet gedaan want het ging vrijwel snel daarna over en ik geloofde niet zo in fysio.

Nu de laatste keer heb ik pijn in de rug vanaf 23 mei. Het is zo hevig geweest dat ik niets kon. Geen traplopen omdraaien in bed opstaan etc.. Alles deed zeer. De plek in mijn rug als ik rustig zit zeurt ook (zoals hevige hoofdpijn kan bonken) zo'n ontstekingspijn zeg maar.

Het trekt door mijn been en soms zak ik door mijn been heen van de pijn denk ik.
Ben naar de dokter gegaan en toch maar een afspraak gemaakt bij de fysio.
Daar dachten ze dat mijn rug scheef was. Ze verwijs mij door naar de manuele therapeut. Mijn rug was niet scheef. Ik heb a-specifieke rugklachten dus ze weten niet waar het vandaan komt ofzo misschien mede door stress. Het kwam wel veel voor bij jongeren.

Ik had zoveel pijn toen ik de 1e keer daar kwam de 2e keer verwijs hij mij door naar een andere praktijk om daar fysio te gaan doen. Dan kan ik net zo goed een abonnement toch nemen voor fysio?

Daar hebben ze mij weer van top tot teen bekeken daar kwam uit dat ik mijn onderste rugspieren niet of nauwelijks gebruik. Ik ben weer teruggegaan naar de dokter om foto's te laten maken. Nou niets op te zien natuurlijk.

De pijn was sinds een week zo goed als over en nu komt het weer opzetten (misschien iets te snel mijn dagelijks ding weer gedaan en werken doe wel zwaar werk) nou trekt het ook door naar mijn zij en buik. Net rechts onder van mijn navel voel ik constant iets zeuren.

wie weet wat dat kan zijn? Dokters zeggen dan dit en dan dat. Mensen die ik spreek zeggen ischias hernia gebruik van de pil nieren ik weet het niet meer wat ik moet doen. Een scan laten maken misschien? Maar nu heb ik lang niet zoveel pijn als 3 4 weken geleden is het dan wel mogelijk iets te kunnen zien of voelen?

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. (Rian)
Hallo,

ik zie dat dit bericht al meer dan een jaar geleden geplaatst is. Maar eigenlijk zou ik wel willen weten wat uw oplossing ervoor was ?
en hoe u er vanaf gekomen bent ?
want ik heb namelijk precies de zelfde klachten.
en u weet waarschijnlijk net zo goed als ik dat de pijn amper te verdragen is als je iets moet optillen of verzetten etc. aangezien ik bloemiste ben, en werkende in huishoudelijk hulp, wil ik er wat tegen doen. ik hoop dat u wilt reageren en mij misschien wat wijze raad kan geven ?
voor volgende week dinsdag heb ik sowieso wel al een afspraak bij de Fysiotherapeut.

Alvast vriendelijk bedankt!
Rian

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. (Maarten)
Uit 'Hernia van de Rug', NHG patiëntenfolder:

Probeer zoveel mogelijk gewoon te blijven bewegen en door te gaan met uw dagelijkse activiteiten. Maar vermijd houdingen en bewegingen die hevige pijn veroorzaken of de rug belasten.

Kies de minst pijnlijke houding als u gaat liggen, bijvoorbeeld op uw rug met een paar kussens onder uw knieën, of op uw zij met half opgetrokken benen. Wanneer u van houding verandert, let er dan op dat u uw boven- en onderlichaam in één keer draait.

Om uit bed te komen, gaat u eerst op uw zij liggen. Steek uw benen over de rand van het bed en druk uzelf met beide armen omhoog. Als u gaat liggen maakt u dezelfde beweging in omgekeerde volgorde.

Als liggen de minst pijnlijke houding is, kunt u voor korte tijd bedrust nemen. Maar probeer er wel af en toe uit te komen. Dagenlang alsmaar in bed liggen is niet zinvol. Door bedrust verzwakken uw spieren en dat vertraagt het herstel.

Probeer daarom, zodra bewegen geen heftige pijn meer veroorzaakt, weer in beweging te komen en uw activiteiten geleidelijk op te pakken. Als u dit niet goed lukt, kan een fysiotherapeut u hierbij begeleiden.

Lees verder: nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlic...entenbrief/PBL1c.htm

Bron: http://www.dokter.nl/index.php/Pijn/110793-Pijn-in-onderrug-met-uitstraling-naar-benen.html